onsdag den 14. oktober 2009

Hej Gerd!

Gerd Laugesen tror ikke på, at der findes en ”klummegenre”. Hvert menneske er deres egen genre.

Hvorfor sagde du ja til at deltage i klummepanelet?
– Hvorfor skulle man dog sige nej til det?

Hvad forventer du af en god klumme?
– At den både er godt skrevet, og den handler om noget interessant. Hvis en klumme indeholder begge dele, er den vel en god klumme.

Kan klummen bruges til andet end ”let underholdning”?
– Det håber jeg da, den kan.

Du kan godt lide at bryde genregrænserne. Har du nogle idéer til, hvordan man kan forny klummen?
– Jeg har aldrig forstået genrerne. Hvorfor skal virkeligheden have en genre? Hvorfor skal ord lukkes inde i en genre?

– Mine historier opstår for eksempel, når jeg er på vej hjem fra et meget trist møde, og så møder jeg Dynamit Frede, der står i sin Frimærkebutik. Min metode er jo ikke mere rigtig en andres, men jeg skriver alting, som om det var et brev til en god ven. Jeg kan faktisk finde på at skrive det i en mail, sende det – og så kopiere brevet over i et andet dokument og lave det til en artikel eller en anden form for tekst.

– Jeg tror, læsere kan mærke, hvis det, de læser, er skrevet til én, jeg holder af, det sidder i ordene. En klumme kan godt være en klumme om benene, når den står over alt i aviserne, men en god klumme kan vel også bare være en god historie? Hvis jeg skal være helt ærlig, ved jeg ikke, hvad en klumme er, og det afhænger vel også bare af, hvem der skriver den. De bedste klummer er vel skrevet af folk, der skriver godt og har noget interessant at skrive om.

– Måske kræver en fornyelse af klummen bare, at man er ligeglad med genren og tager udgangspunkt i det, man selv er? Den eneste genre, jeg egentlig tror på, er personligheden – hvert menneske er sin egen genre.

Hvor møder du selv den gode klumme?
– Jeg må indrømme, at jeg sjældent støder på sådan én, og så får jeg dårlig samvittighed, måske er det, fordi jeg ikke læser nok. Men jeg ville ønske, at Pentti Saarikoski kunne skrive klummer fra himlen, eller at Paul Auster skrev et par stykker, ja, sådan nogle klummer vil jeg gerne læse.

– Jeg blev ret glad for selve introduktionsklummen til Senturaklummen skrevet af Flemming Chr. Nielsen, jeg vil give hans klumme så fuldkommen ret, desuden var den klumme godt skrevet!

FIRE ULTRA KORTE

Det læser jeg lige nu:
– Et hemmeligt manuskript som jeg holder af, skrevet af én, som jeg også holder meget af.

Det hører jeg i radioen:
– Konfrontationer – journalist Morten Bohr erindrer sin stedfar Uri Yaari, der flygtede fra Auschwitz. Jeg har hørt den på kassettebånd, men den findes også på Dokumentarzonen.

Det gør mig glad:
– Når samtaler opstår midt på gaden, og der sker et eller andet uventet, når alt ellers går skidt/godt.

Det planlægger jeg at skrive:
– Det, der falder mig ind, og det er indtil videre blevet et 90 siders langt dokument om alt muligt.

Gerd Laugesen
Er født 1979, bor i København. Cand.mag. i Kultur- og Sprogmødestudier og Journalistik fra RUC.

Hun har bl.a. skrevet som journalist på Månedsbladet Press, Jyllands-Posten, Dagbladet Information, Holbæk Amts Venstreblad og Kristeligt Dagblad og har udgivet digte i tidsskrifter – herunder Hvedekorn.

I øjeblikket skriver hun en fast lørdagsklumme i Jyllands-Posten.

Udgivelser
Debuterede med sin første bog, Møder (Tiderne skifter), i foråret 2009. Møder beskriver simpelthen møder med forskellige mennesker - set gennem forfatterens øjne. Den kan ikke puttes ned i en bestemt genrekategori, men lægger sig op af litterastik/journalitur, litteralistisk journalitur, journaliturisk litterastik, stiktur, måske.

Senere i 2009 skrev hun Tekstur, som var en ”kridt-tekst, der gik tur på gulvet ude ved Carlsberg i forbindelse med udstillingen Guld og Grønne Skove, nu er den nok slidt væk eller skyllet væk af øl, det er kridts natur”. Og en Fodnote – en del af såkaldt ”postkort-prosa” fra forlaget Hurricane.

Allerede tilbage i 2006 var hun dog involveret i et par småudgivelser på Adressens forlag – Sjælen kan få fri og Fuldskæg, som var en del af serien A8 Micro – ”så fuld af tekst, at den ligner et fuldskæg”.

[Foto: Klaus Holsting]

Link
Hør et langt interview med Gerd Laugesen fra Den2radio

Ingen kommentarer: