fredag den 22. august 2008

Hej Jonas!

Jonas Bruun bruger gerne klummen til at slå et slag for det uaktuelle.

Hvorfor sagde du ja til at deltage i klummepanelet?
– Jeg sagde ja til at deltage, fordi jeg gerne vil slå et slag for det uaktuelle og tilsyneladende – men kun tilsyneladende – irrelevante. Det bliver også spændende at se, om jeg magter at være så upolitisk, som jeg håber, at danske anmeldere kunne være – og allerede her gik det galt for første gang.

Hvad forventer du af en god klumme?
– At den er underholdende og måske endda lidt oplysende

Kan klummen bruges til andet end let underholdning?
– Nej, men det er også fint.

Du mener ikke, at klummer behøver være aktuelle?
– Næ, det behøver de ikke, men de er det ofte. Folk er ofte meget optaget af det aktuelle, og det jeg har svært ved at se noget galt i. Men jeg er selv dårlig til det.

Du startede som lyriker, skrev en krimi og er nu klummist... Kan klummen tilføre dit eget forfatterskab noget?
– Ikke mit forfatterskab, men måske på andre områder. Det er rart at kunne beherske flere udtryk.

FIRE ULTRA-KORTE

Det læser jeg i øjeblikket:
– Et entomologisk (entomologi er læren om insekter, red.) tilfælde: Ian Banks The Wasp Factory og en fagbog om sommerfugle.

Det ser jeg i tv:
– I går viste de Michelangelo Antonionis Profession: reporter. Fin, fin film

Det gør mig glad:
– Ekstensivt dyrkede kulturlandskaber. Sommerfugle, vild flora.

Det planlægger jeg at skrive:
En scifi-roman, der foregår i Schweiz efteråret 40.834.

Jonas Bruun
Er født 1968, bor i København. Uddannet cand.mag. i dansk. Legater fra Statens Kunstfond.

Siger om sig selv: ”Jeg skriver det, jeg kan, indtil jeg bliver i stand til at skrive det, jeg vil. De bøger, der hævder at være skrevet ud fra et krav om fuldkommen kunstnerisk frihed, er oftest mere styret end bøger, der vedkommer sig at være et produkt af begrænsninger – hvad enten de er kommercielle eller kunstneriske."

Udgivelser
Debuterede i 2000 med digtsamlingen Når (Øverste Kirurgiske), året efter kom en samling mere.

I 2006 slog han sig på krimigenren med den miljø-emmende Drivjagt (Gyldendal), der indkasserede ham Det danske Kriminalakademis debutantpris året efter. I 2007 udkom Morellimetoden (Gyldendal), ligeledes en kriminalroman.

Link
Besøg Jonas Bruuns blog

Ingen kommentarer: