fredag den 22. august 2008

Hej Kristina!

Kristina Stoltz mener, at der er ret meget skriftforurening over det hele – også i klummen. Men en god klumme kan også skabe ringe i vandet.

Hvorfor sagde du ja til at deltage i klummepanelet?
– Jeg overvejede det i nogle dage og endte med at sige ja, fordi jeg ikke kunne lide at lade udfordringen gå forbi. Jeg har aldrig prøvet at skrive klummer før og dyrker heller ikke klummelæsning – med mindre den er skrevet af en skribent, der interesserer mig. For der bliver efter min mening skrevet for mange vrøvleklummer i diverse gratisaviser foruden alle de personlige blogs, der også begynder at sætte sit præg på avismediet.

– Der er ganske enkelt alt for meget skriftforurening over det hele, og den forurening deltager klummeskribenterne rundt omkring kun alt for ivrigt i. Men jeg skal ikke gøre mig for god, for nu kan heller ikke jeg modstå den fristelse at sætte min CO2-udledende pen til papiret – for selvfølgelig at komme med en yderst begavet iagttagelse (sagt med et smil).

Hvad forventer du af en god klumme?
– En god klumme er ikke en personlig dagbogsoptegnelse, men et idiosynkratisk, gerne indigneret og provokerende, velskrevet, sprødt, og klogt indlæg til samfundsdebatten.

Kan klummen bruges til andet end let underholdning?
– Ja, hvis den lever om til de kriterier, jeg netop har skitseret, så kan den skabe ringe i vandet...

Du startede som lyriker, skrev en roman og er nu klummist... Kan klummen tilføre dit eget forfatterskab noget?
– Nu kaster jeg jo ikke digte og romaner i den mentale affaldssæk for i fremtiden kun at hellige mig klummeskrivningen. Eller hvem ved, man aner jo aldrig, hvilke drejninger ens forfatterskab tager... Det er derfor også et nærmest umuligt spørgsmål at svare på. Dybest set påvirker alting mit forfatterskab, og meget ofte er det det, jeg allermindst venter, der inspirerer mig.

Tror du, klummen vil udvikle sig i nye retninger de næste år?
– Det kan man kun håbe. Den har som sagt udviklet sig i en lidt uheldig og sniksnakkende retning. Men det, man kan håbe på, er, at der på grund af den stadigt mere strømlinede, polerede og "korrekte" journalistik vil opstå et behov blandt læserne til at læse mere uindpakkede og skarpe synspunkter om de ting, der rører sig i vores samfund.

FIRE ULTRA KORTE

Det læser jeg i øjeblikket:
– Lykke-Per af Henrik Pontoppidan.

Det ser jeg i tv:
– Jeg har ikke fjernsyn.

Det gør mig glad:
– Det mindste og det største.

Det planlægger jeg at skrive:
– Aner det ikke, eller også vil jeg bare ikke sige det!

Kristina Stoltz
Født 1975 på Frederiksberg. Opvokset i København og har siden boet i Stockholm, Prag og San Francisco. Bor nu i København sammen med sin mand og deres tre-årige søn.

Studier i litteraturvidenskab og teologi. Vært ved en række forfatteraftener i Litteraturhaus i foråret 2008 under titlen Kurz und Stoltz. Har modtaget en lang række legater fra Statens Kunstfond.

Udgivelser
Debuterede i år 2000 med digtsamlingen Seriemordere og andre selvlysende blomsterkranse (Gyldendal).

Efter sin anden digtsamling Græshoppernes Tid (Lindhardt og Ringhof), der kom i 2003, savnede hun at arbejde med længere forløb og fortællinger, hvorfor hun kastede sig over romanformen. Det resulterede i den suggererende roman Turisthotellet (People’sPress), som udkom i 2006.

Link
Besøg Kristina Stoltz' hjemmeside

Ingen kommentarer: