fredag den 22. august 2008

Hej Peter!

Peter Laugesen går friskt og og utæmmet til klumme-genren. Han bedyrer, at hans ”ved ikke”-svar er helt sandfærdige. Hvis han vidste, hvad han skulle skrive, ville han ikke gøre det. Han planlægger ikke!

Hvorfor sagde du ja til at deltage i klummepanelet?
– Det ved jeg ikke.

Hvad forventer du af en god klumme?
– Det ved jeg ikke.

Kan klummen bruges til andet end let underholdning?
– Det ved jeg ikke.

Har du en særlig arbejdsmetode, når du skriver dine klummer?
– Det ved jeg ikke.

Er der noget, man kan i en klumme, som andre genrer ikke tillader?
– Det ved jeg ikke.

FIRE ULTRA KORTE

Det læser jeg i øjeblikket:
– Ingenting.

Det ser jeg i tv:
– Ingenting.

Det gør mig glad:
– Ingenting.

Det planlægger jeg at skrive:
– Ingenting.

Peter Laugesen
Født 1942, bor i Brabrand ved Århus, forfatter og oversætter.

Har bl.a. modtaget Det Danske Akademis store pris i 1992. Blev selv medlem af Det Danske Akademi i 1997.

Udgivelser
Debuterede i 1967 med digtsamlingen Landskab, som han selv trykte (genudsendt på Borgen 1970) – og har siden udgivet over 50 bøger, fortrinsvis digtsamlinger, som alle er udsprunget af en helt personlig strømmende skriftpraksis. Hans seneste digtsamling Vejrudsigter udkom i 2007.

Hans skarpe øre for sprogets rytmik har også ført til et samarbejde med musikere i grupperne Mindspray og Singvogel. Tre cd’er er udkommet.


Link
Se og hør Peter Laugesen optræde med gruppen Singvogel – "Put dit hjerte i en dunk/smid det i floden og lad det sejle...":

NB! Videoen er instrueret af Tom Elling

Ingen kommentarer: