onsdag den 14. oktober 2009

Hej Sissel!

Sissel Bergfjord har aldrig skrevet en klumme før. Så det må prøves!

Hvorfor sagde du ja til at deltage i klummepanelet?
– Jeg er glad for at blive spurgt og har aldrig skrevet en klumme før, så det må prøves!

Hvad forventer du af en god klumme?
– Jeg forventer vel, at den både er tankevækkende og morsom, men som sagt er jeg ikke ekspert i klummer… endnu.

Kan klummen bruges til andet end ”let underholdning”?
– Det skulle jeg mene at den kan, men jeg ved ikke, hvor ofte det sker, for jeg har heller ikke læst så mange klummer, andet end et par stykker i Urban eller MetroXpress, og dem synes jeg har været lidt for opsatte på at underholde – ja.

Kan du bruge det at skrive en klumme til noget i dit eget forfatterskab?
– Det må komme an på en prøve, men fx at skrive med humor kan jeg godt bruge til et af de projekter, jeg har liggende i skuffen, som jeg skal have arbejdet videre på, når jeg får tid.

Du har undervist i at skrive. Tør du give et par gode råd til dig selv som kommende klummeskriver?
– Jeg tror, at jeg vil kaste mig ud i det og så gøre brug af min mavefornemmelse i processen og redigeringsfasen

FIRE ULTRA KORTE

Det læser jeg i øjeblikket:
– Den napolitanske forfatter Erri De Luca: Erindringens hav. (Jeg læser alle Rosinantes små oversættelser af udenlandske forfattere med stor lyst.)

Det hører jeg i radioen:
– P1, især kulturprogrammerne og morgendebat, og min datter sover også udmærket til P1´s strøm af samtale.

Det gør mig glad:
– Min datter Ranja, min kæreste, gode venners selskab, når folk er åbne og ærlige, gode bøger, oversete bøger, tiden til at skrive og male, tiden til ingenting, og at undervise og lave mad.

Det planlægger jeg at skrive:
– Jeg arbejder på to projekter af ret forskellig karakter og har pt. ingen klar idé om, hvornår jeg bliver færdig.

Sissel Bergfjord
Er født 1972, uddannet fra Forfatterskolen 2005. Har også en BA i kunsthistorie og underviser i skrivning og tegning. Laver desuden maleworkshops på Arken.

Sissel fortæller: ”I sommer fik jeg en datter, og jeg er derfor på barsel indtil februar 2010.”

Har modtaget diverse arbejdslegater fra Statens Kunstfond.

Udgivelser
Hendes første bog – romanen Min morfars stemme – udkom i 2006 (Gyldendal). Det er en stilfærdigt registrerende fortælling om en kvindes dannelsesrejse ind i sig selv og op til morfarens hytte. Senturas anmelder indledte med ordene: ”Dæmpet og intens. Velafbalanceret og elegant.”

Hun har desuden skrevet kortere tekster til diverse tidsskrifter. Arbejder nu på flere projekter.


[Foto: Privatfoto]

Link
Besøg Sissel Bergfjords
hjemmeside...

Ingen kommentarer: