onsdag den 14. oktober 2009

Hej Mikkel!

Mikkel Fossmo oplever klummens sprog som befriende.

Hvorfor sagde du ja til at deltage i klummepanelet?
– Jeg har en skuffe fuld af indespærrede tanker, der ligger og basker med vingerne, når jeg kigger ned til dem. Nu kan nogle af dem flyve ud i verden.

Hvad forventer du af en god klumme?
– To ting: At den sætter gang i tankevirksomhed og at den fremkalder velvære ved sprogets sprudlen.

Kan klummen bruges til andet end ”let underholdning”?
– Klummen er en ætling af Montaignes essays og Holbergs epistler. Den kan både gavne og fornøje.

Som lyriker er du ekstra opmærksom på sproget. Oplever du klummens sprog som befriende eller begrænsende?
– Befriende, fordi jeg også har tanker, der ikke kan formuleres som digte, men kun som prosa.

Hvad læser du – som bosat i udlandet – egentlig af danske klummer?
– Jeg læser Georg Metz på Informations webside.

FIRE ULTRA KORTE

Det læser jeg i øjeblikket:
– The Drug of Art af Ivan Blatný, Ten Thousand Lives af Ko Un.

Det hører jeg i radioen:
– Ingenting. Men Tran Quang Hai på vietnamesisk zither på min Ipod.

Det gør mig glad:
– At vågne om morgenen og opdage, jeg ikke er død.

Det planlægger jeg at skrive:
– Jeg tror nok, det bliver prosa næste gang.

Mikkel Fossmo
Er født 1973, bosat i Cumaná, Venezuela, hvor han underviser i engelsk.

Selv siger han: ”Jeg har ingen formel uddannelse, men lærer hele tiden. Jeg opfatter mig som rejsende, men har boet længe på samme sted. Jeg skriver digte, men ved ikke om det er digte. Jeg åbner mig for verden og lukker af for nysgerrige blikke.”

Udgivelser
Debuterede i 2007 med digtsamlingen Vækstlaget (Samleren), som Senturas anmelder kaldte ”topvulgær og morsom”. Bogen blev tildelt Statens Kunstfonds produktionspræmie på kr. 75.000 – uden ansøgning.

I august 2009 udkom hans anden digtsamling Muldvarp og Pelikan (Samleren), der byggede videre på den samme trang til gøgl og høj sproglig cigarføring som i den første bog.


[Foto: Privatfoto]

Link
Besøg Mikkel Fossmos
blog...

Ingen kommentarer: