fredag den 22. august 2008

Hej Robert!

Robert Zola Christensen synes, at det sjovt at træde på speederen, når man skriver klummer.

Hvorfor sagde du ja til at deltage i klummepanelet?
– Jeg skrev nogle klummer for Politiken for et års tid siden og syntes, det var vildt sjovt at træde på speederen.

Hvad forventer du af en god klumme?
– At skribenten kan liste noget NYT, noget SKÆVT eller PUDSIGT ud af virkeligheden, som læseren ikke lige selv havde set i forvejen.

Kan klummen bruges til andet end let underholdning?
– Måske, men jeg har bestemt ikke noget imod underholdning, god underholdning, meget underholdning.

Mener du – som vores ”indleder” Flemming Chr. Nielsen – at den litterære klumme er noget særligt?
– Ofte er den jo temmelig højpandet, hvor den diskursive tilgang til diskurs og virkelighed, set under ét, ofte skaber nogle meget klart afgrænsede rammer, som så igen er med til at styre fortolkningen af de begreber, der benyttes, og som egentlig skulle forklares i indkredsningen af den almene, sociale praksis: En hummer er dødelig, Derrida er dødelig, ergo er Derrida en hummer.

Du har bevæget dig elegant i et hav af genrer. Hvad er for dig den særlige udfordring ved klummen?
– At bevæge mig elegant og svømmende rundt i KLUMMEN.

FIRE ULTRA KORTE

Det læser jeg i øjeblikket:
– Faktisk ikke noget, men bøger er slik, jeg læser alle slags bøger, og nogle gange er de sure bedre end de søde, de blå bedre end de jordbærformede med salt, og nogle gange er det stik modsat.

Det ser jeg i tv:
– ...Men det bliver mest til tv, alle mulige sitcoms, nyheder og sport.

Det gør mig glad:
– ...Alle mulige sitcoms osv.…

Det planlægger jeg at skrive:
– En roman om iskerneboringer i Midtgrønland. Jeg er helt væk i research lige i øjeblikket, ser kun hvidt sne, det jeg ikke ved om borehoveder og støv i isstænger, og hvor meget og hvor ofte landingsbanerne rent faktisk behøver at groomes, før indflyvningerne i næste uge, det er ikke værd at vide.

Robert Zola Christensen
Født 1964 i Danmark – og som han selv siger det: ”bor i Sverige, har studeret i Frankrig, altid i USA, på vej til Grønland og arktisk”. Ph.d., mag.art. i nordisk litteratur. Adskillige arbejdslegater fra Statens Kunstfond.

Udgivelser
Debuterede i 1997 med romanen Kristinas Tavshed (Borgen), seneste udgivelse var Tennis 2005 (Gyldendal), næste udgivelse De små synger (januar 2009, Gyldendal).

Robert Zola har udover sit skønlitterære forfatterskab også udgivet en række fagbøger om bl.a. grammatik og vandrehistorier. Desuden Manual til skrivekunsten (Gyldendal) i 2005, en af de bedste danske skrivebøger.

Fremtidige udgivelser Finn Wiedemanns forsvinden – en kunstbog med fotografier.

Link
Besøg Robert Zola Christensens hjemmeside

Ingen kommentarer: